Na een kleine 20 jaar heeft de CV ketel het opgegeven. Al een aantal jaar kwam ie ieder jaar kreunend en steunend door de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Al een tijdje was de hoeveelheid warm water wisselend. Het was op zoek naar de juiste stroomsnelheid om de ketel op te laten starten, maar toen gebeurde het, beter gezegd, het gebeurde niet meer. Tijd voor een nieuwe ketel. Zou ik deze klus zelf kunnen doen?

In dit artikel wordt beschreven wat er niet in de handleiding staat. Tevens zijn de vorderingen gedocumenteerd. Waarom? Afgelopen week heeft onze Agpo Ferolli (een heel oude CV ketel, bouwjaar 1990) het opgegeven. Het zat er al een tijdje aan te komen. Ik heb besloten om zelf de installatie te doen. Waarom? Gewoon, omdat het kan!


Al een tijdje ergerde ik me aan het feit dat de zolder geen behang had. Een tijdje geleden had ik grotendeels al gedaan, maar bij de ketel was het gewoon lastig en ben ik daar dus gestopt. DIT was dus het ideale moment om het behang helemaal op orde te krijgen. Als de ketel is gedemonteerd, kun je overal zo veel makkelijker bij.





Via via heb ik bij de Technische Unie nagevraagd naar de prijs van een Remeha Calenta 40C CW5 en die was niet zo laag als ik van een groothandel verwachtte. Sinds ik in Eindhoven woon, heb ik in de omgeving de prijzen opgezocht. WarmteService heeft (zo ver ik heb gezien) de laagste prijs. Er is nog een site cvhal.nl en die was 50 euro goedkoper. Aangezien ik haast heb met het plaatsen (douchen met koud water is geen pretje), heb ik gekozen om in de buurt naar Warmteservice te gaan.


LET OP, dit is zoals ik het heb gedaan. Dit hoeft niet per se de beste methode te zijn. Gebruik van instructies is op eigen risico!

Gebruik altijd de meegeleverde handleiding als basis en volg de instructies op. Onderstaande instructies zijn handigheden en tips om de installatie successvol af te ronden.


Boodschappenlijstje

  • Remeha Calenta 40C CW5
  • (optioneel) iSense thermostaat (als combinatie verkrijgbaar bij de ketel
  • (optioneel) HR dakdoorsteek
  • (optioneel) Safe PP 80mm afvoerleiding + 2 x 90 graden bochten + 2 x verlengstuk
  • (optioneel) PP 80mm toevoerleiding + 2 x 90 graden bochten + 2 x verlengstuk
  • (optioneel) expansievat, afhankelijk van de staat van de oude
  • Inlaatcombinatie, dit had (waarschijnlijk maar weet ik nog niet zeker) ook een gewoon kraantje kunnen zijn. Er zit intern al een veiligheidsventiel op het hydroblok.
  • Gaskraan
  • (optioneel) vulkraan, bestaande kan nog in orde zijn
  • Diverse koppel en T-stukken voor 15 en 22 mm
  • Buisisolatie voor 15 en 22 mm
  • Roodkoper leiding 15 mm ongeveer 3 meter
  • Gegalvaniseerd ijzeren cv leiding 22 mm ongeveer 5 meter

Gereedschap

  • Waterpomptang/Baco/Griptang
  • Pijpensnijder
  • Buigtang 15 en 22 mm

Ketel01OudeOphangingDemonteer de oude ketel. Let op, het kreng kan zwaar zijn. Ontmantel de ketel om het gewicht naar beneden te brengen. Let op voor uitstekende of scherpe onderdelen. De oude bouten zaten goed vast en heb ze met een griptang eenvoudig kunnen verwijderen.

Begin met het doorspoelen van de installatie, dit duurt namelijk een tijdje wil je het goed doen. In de installatiehandleiding staat dat spoelen met een reinigingsmiddel nodig is. Dit wordt in de praktijk echter zelden gedaan. Spoelen met kraanwater schijnt voldoende te zijn. Ontkoppel de ketel en sluit de retourleiding van de ketel af. Zet een slang op de aanvoerleiding en sluit deze aan op het riool. Gebruik hiervoor een transparante leiding tegen een witte achtergrond. Sluit alle radiatoren in huis op 1 na. In de buurt van de retourleiding zit als het goed is het vulpunt, zet deze open en wacht tot het water helder wordt. Open hierna een andere radiator en sluit de vorige radiator. Op deze manier kun je alle radiatoren spoelen.





De doorsteek door het dak is bepalend voor de locatie van de ketel. Begin hiermee dus, in tegenstelling tot wat er in de installatiehandleiding staat. Om alles passend te krijgen, kun je nu de ketel horizontaal nog verplaatsen. Als er al leidingen zijn aangesloten, dan is niet handig. Bij de oude ketel is de afstand van de muur tot het hart van de afvoer 270 mm. Bij de nieuw ketel is de afstand 140 mm.

Ketel02RookgasZijkantKetel02RookgasBovenkant

Dit heb ik opgelost met 2 x SafePP (wit) kunststof 80 mm diameter 90 graden bocht en 2 x PP (zwart) kunststof 80 mm diameter 90 graden bocht. De zwarte buis is goedkoper, maar heeft ook een andere radius. Hierdoor is er én meer werk én een andere kleur. Als ik het nog een keer zou doen, dan zou ik voor alle stukken wite buis kiezen, ziet er nog een stuk beter uit ook . .. Ik denk dat de verschuiving van de afvour niet had opgetreden bij gebruik van alleen witte buizen.

Ketel03RookgasVerschovenKetel03RookgasVerlengstuk

Ketel03RookgasZwartDrieDelenKetel03RookgasWitZwart

Tevens was de oude afvoer geschikt voor een VR ketel, en was vervangen door een HR variant (Burgerhout Skyline 3000 dakdoorvoer HR 2×80) noodzakelijk. De bestaande dakpan heb ik hergebruikt.

Ketel04RookgasBovenkantKetel04RookgasZijkant

Na een proefmontage kwam ik er achter dat de totale hoogte van de witte bochten 30 mm hoger was dan de zwarte bochten. Dit heb ik opgelost door de onderste witte bocht met 30 mm in te korten. Tevens heb ik tussen de twee zwarte bochten een PP kunststof verlengstuk 80 mm diameter geplaatst.

Ketel05Afdichting
Let er op dat de pakking goed zit, bovenstaand een voorbeeld waar de pakking niet correct is gemonteerd.

Ketel06RookgasBinnenKetel06RookgasBuitenBovenstaand rechts is de dakdoorvoer correct gemonteerd. Controleer altijd op het eind of de pijp goed op de dakpan aansluit.

Ketel06RookgasPURNa het monteren heb ik van de bovenkant in de naden purschuim gespoten. Hierdoor is de boel goed geisoleerd en zit de doorsteek muurvast. De vuilniszak is om eventuele pur op te vangen die door de naden loopt.


Sluit volgens de handleiding de CV leidingen aan. Let er op dat het expansievat op de retourleiding is aangesloten. Zit deze bij de aanvoerleiding, dan krijgt komt er in het expansievat heet water en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Er zijn uitzonderingen op deze regel, zoals het gebruik van radiatorkranen op alle radiatoren. Normaal plaats je in de ruimte waar de thermostaat hangt echter geen thermostaatkranen. Bij het verwijderen van de stofdopjes van de nieuwe ketel komt er vaak nog water vrij, houd een oude handdoek bij de hand. In de installatiehandleiding staat dat een serviceafsluiter in de CV leidingen handig is, dit is echter alleen nodig als er boven de ketel nog radiatoren aanwezig zijn. Aangezien de ketel op zolder hangt, is dit niet nodig.

Sluit nu het tapwatercirquit aan. Maak bij hergebruik van koppelingen gebruik van nieuwe knelringen. Plaats in de aanvoerleiding de inlaatcombinatie.





Sluit ook het gas aan. In de installatiehandleinding wordt een gasfilter geadviseerd. Wederom geldt hierbij dat dit in de praktijk meestal niet wordt gedaan. Werk nauwkeurig, verwijder bramen en klop de leidingen schoon. Zet een raam open en blaas de leiding even krachtig (1 seconde) door en ventileer een tijd zodat het gas weg kan. Hierdoor worden eventueel loszittende deeltjes weggeblazen. Plaats in de gasleiding een nieuwe gaskogelkraan. Gebruik bij de gasleiding alleen maar nieuwe materialen, dit verkleint de kans op lekkages.

Ketel07Gasmeter
De capaciteit van de gasmeter is 6 m3/h en de ketel vraagt 0,80 – 4,78. Dit valt ruim binnen de norm.

Verbind de thermostaat met de ketel. Vaak is er gebruik gemaakt van een elektrische leiding met een harde kern. Strip deze opnieuw af, want een reeds bestaand gestript draadeind kan breken bij hergebruik.

In de handleiding worden er diverse scenario’s beschreven zoals vorstbeveiliging, zonneboilers etc. Volg deze instructies op.

Vul de CV installatie met gewoon water (1.5 – 2 bar). Demonteer de sifon, vul deze met water, en monteer de sifon weer terug.

Controleer op lekkages. Controleer de gasleiding op gasdichtheid met een zeepoplossing.

Start de ketel op. Gedurende 3 minuten zal de ketel automatisch gaan ontluchten. Na deze tijd is de ketel klaar voor gebruik.

Ketel08Einde1Ketel08AfvoerWaterKetel08Einde2
Het eindresultaat 😀

Binnenkort komt de ketelboer waarmee ik een onderhoudscontract heb lopen en deze laat ik dan de vollast en laaglast test doen om te kijken of de CO2 waardes af fabriek ook gelden voor mijn situatie thuis.

Het is mogelijk om de garantiekaart af te laten stempelen bij Warmteservice. Hiermee nemen zij de 1e 2 jaar van de garantie voor hun rekening. De kaart dient binnen 4 weken na installatie naar Remeha worden toegestuurd.

Voor het onderhoud zijn er een aantal servicesets beschikbaar. De ketel geeft zelf aan welk onderhoud wanneer moet worden uitgevoerd, onderhoud dient dan binnen 2 maanden te gebeuren.

Calenta 28C Calenta 40C / 40L
serviceset A S101030 ± € 29 S101456 ± € 32
(40 kW)
serviceset B S101031 ± € 40 S101457 ± € 43
(40 kW)
serviceset C S101032 ± € 80 S101411 ± € 78
(Combi 40 kW)

Link naar de spreadsheet met de uiteindelijke installatiekosten.

7 thoughts on “Zelf nieuwe ketel installeren Remeha Calenta 40C

  • 2017/04/20 at 06:56
    Permalink

    Netjes!
    Ik ben ook bezig. Vind het handig om te lezen/zien dat de zwarte pijp een kleinere radius heeft (zoals ik op de foto zie). Ik heb namelijk beperkte ruimte en elke cm is handig.

    Reply
    • 2017/04/24 at 09:48
      Permalink

      Dank je wel!

      Let wel op, je moet voor de witte pijp ook echt eentje gebruiken die bestand is tegen de hogere temperatuur van de uitlaatgassen. Als ik het nog een keer had mogen doen had ik alles met witte SafePP gedaan. Dit maakt de installatie een stuk makkelijker en die 5 euro extra verdien je in de installatietijd terug. Ook past dat qua kleur beter.

      Reply
  • 2018/10/18 at 07:53
    Permalink

    ziet er goed uit. ik heb mijn cv (dezelfde calenta cw5) zojuist laten scheiden met de doos en wil deze volgende week gaan installeren. Echter heb ik nog een vraagje. ik zie op de onderste plaatje dat er een overstortventiel tussen zit. is dit noodzakelijk?, Ik heb mij laten vertellen dat er een overstortventiel in dit type ketel zelf zit

    Reply
    • 2018/10/18 at 08:05
      Permalink

      Helemaal goed Gerard. In de installatie handleiding staat:

      Een veiligheidsventiel zit standaard in de ketel op het linker hydroblok gemonteerd.

      Er is een collectieve afvoer voor sifon en veiligheidsventiel.

      Ik zal de tekst van het artikel aanpassen. Trouwens, het is wel handig om iets van een kraantje te monteren zodat je de toevoer kunt afsluiten. Hierdoor houd je in de rest van het huis nog waterdruk.

      Success met de installatie. Mochten er nog vragen zijn, je weet me te vinden. Maak je nog wat foto’s? Ik ben wel benieuwd.

      Reply
      • 2018/10/18 at 11:41
        Permalink

        bedankt voor de snelle reactie. ik had vanmorgen wat foto’s gemaakt van de huidige situatie en wat ik inmiddels heb staan en wat ik besteld heb. Kraantje staat er niet bij, maar heb ik wel liggen (een nieuwe, snel afsluiter 15mm).
        ik heb ook een evohome (alvast aangesloten op de huidige Agpo 225c van bijna 17 jaar oud), maar daar krijg geen lampjes te zien op mn opentherm (R8810A1018), ik hoop niet dat het aan de kabel ligt, anders moet ik deze ook vervangen en hopen dat ik h’m in de huidige buis met bochten erdoorheen krjig, maar dat is een zorg voor later. hierbij de link van de foto’s
        https://www.flickr.com/photos/157246553@N08/

  • 2018/10/31 at 16:05
    Permalink

    de ketel hangt inmiddels. het werk zelf valt reuze mee. meeste tijd vergt het voorbereiden (welke onderdelen heb ik nodig, juiste gereedschap, afsluiten water, cv-leiding leeg maken, etc). zoals je misschien in m’n vorige bericht kunt zien (de link, met de 2de foto) is dat alle leidingen koppelingen hebben naar de oude cv (ene halverwege, andere net boven de grond, maar dat mag de pret net drukken) en maakt het een stuk makkelijker vooral omdat alles knel is. Stappen wat ik gedaan heb om de oude cv te verwijderen.
    – waterdruk eraf gehaald in de meterkast)
    – gasdruk eraf gehaald in de meterkast)
    – cv leiding geheel ontwaterd
    – leidingen verwijderd tussen de ketel en de koppelingen (cv, water en gas)
    – oude gaskraan verwijderd
    – oude wasmachine-kranen verwijderd
    – eindkoppeling op de watertoevoer aangebracht, zodat ik weer in het rest van het huis weer water heb.
    – rookgasafvoer buis binnenkant verwijderd
    – ketel verwijderd van houten plaat

    stappen wat ik gedaan heb om de 40c calenta te plaatsen
    – metalen plaat op houten plaat geschroefd (plaat om de ketel aan te haken)
    – nieuwe gaskraan gemonteerd
    – nieuwe snel-afsluiter water toevoer gemonteerd
    – t-knel stuk gemonteerd (naar boven toe voor cv, naar rechts toe voor de 2 wasmachine kranen)
    – ketel aangehangen
    – 3 nieuwe leidingen gebogen met een 15mm pijpenbuiger (waterleidingen en gas)
    – 2 nieuwe cv leidingen 22mm met uiteraard ook een pijpenbuiger (deze moest ik huren, maar de kosten vielen mee. voor 4uur huren bij karwei was ik 5,60euro kwijt)
    – dak op voor oude rookgasafvoerpijp te verwijderen en gelijk de nieuwe te plaatsen
    – 45 graden bochten gekoppeld tussen de rookgasafvoerpijp (broekstuk) en de ketel
    – leidingen spoelen, zelfde methodiek als wat jij bovenstaand had uitgelegd
    – kidde koolmonoxide melder geplaatst
    – gasmelder geplaatst

    in mijn geval voordat ik de ketel op druk zette, de radiatorkranen vervangen voor thermostaatkranen. hierbij vergt wat extra werk omdat de leiding van onder naar boven langer moesten zijn en dus nieuwe leiding tussen moest zetten

    vervolgens alles op druk gezet

    Tijdens de installatie veel pech. te beginnen met de afvoer. de vorige expansievat was een stuk kleiner (15l) en met het plaatsen van de nieuwe lag de afvoer in de weg, gelukkig hadden ze geen schuifmoffen gebruikt (sarcastisch) waardoor ik genoodzaakt was om de multitool uit de schuur te halen en een stuk pijp er tussen uit heb moeten zagen. bij het vervangen van nieuw stuk pijp heb ik wel schuifmoffen gebruikt.

    Daarna de rookgasafvoerpijp. in eerste instantie dacht ik dat ik het broekstuk miste. hiervoor gebeld en netjes geleverd. tijdens de installatie kwam ik erachter dat ze de hele verkeerde skyline 3000 hadden geleverd (de 125/80 ipv de 80/80).

    Vervolgens werd 1 radiator maar niet warm. ik zag in een hoop forums dat het een hardnekkige luchtbel zou kunnen zijn. Dus ik maar ontluchten, maar die ene radiator werd maar niet warm (uiteindelijk was de warmste stand “Lauw”). mogelijk was het verkeerd aangesloten door de vorige eigenaar (ik woon sinds een paar maanden in dit huis). dat de leidingen omgedraaid zijn van de toevoer en aanvoer. overigens stonden ook 2 verwarmingen uit bij de verdeler onder bij de radiator (kwam ik ook later pas achter. ik dacht waarom worden niet alle radiatoren warm. uiteindelijk de verdeler eraf gehaald en zag dat daar een inbus in zit die je los kan draaien. dit had de vorige eigenaar mogelijk dichtgedraaid zodat je de radiator kan verwijderen zonder dat je cv geheel hoeft leeg te maken). terugkomend op de ene radiator die niet warm werd (ondanks dat ik met de inbus alles al had open gezet) dacht ik misschien dat de nieuwe radiatorkraan problemen kan geven. Mooi moment om zelf met de inbus de radiator af te sluiten. vervolgens de radiatorkraan verwijderd, vervolgens geprobeerd om lucht in te blazen, maar dat ging bijna niet. ik de 2de radiatorkraan eraf gehaald en deze kon ik wel makkelijk door blazen (heeft met 2 avonden gekost). vandaag naar de toolstation gegaan met de defecte radiatorkraan en kreeg gelijk een nieuwe mee. deze inmiddels gemonteerd en alle radiatoren worden warm. dat was probleem 3 die ik opgelost heb.

    Intussen had ik nog een ander probleem. Ik maak gebruik van de honeywell evohome met opentherm. Kastje gemonteerd (r8810a1018) uiteraard zonder spanning (cv uit) en aangezet. Normaal gesproken hoort een rood ledje te knipperen die je vervolgens kan configureren met je evohome touchscreen slimme thermostaat. Helaas kreeg ik geen lampje te zien na het aanzetten van de ketel. ik alles nog gecontroleerd. alles goed aangesloten. multimeter erbij gepakt om te kijken of er voltage afkomt vanaf de OT /aan-uit) connector vanaf de ketel, geeft stroom. dus daar ligt het niet aan. vervolgens met de verkoper contact gehad en melden dat zij een nieuwe gaan leveren. intussen binnen gekregen en aangesloten met niet zo’n lekker gevoel. de nieuwe was namelijk gebruikt. Dat kon ik duidelijk zien dat deze verkeerd was opengemaakt (kunststof met klipjes/lipjes waarbij je moet induwen en vervolgens het frontje eraf kan krijgen) hier kon je duidelijk op zien dat er op meerdere plekken een schroevendraaier heeft tussen gezeten (en ook nog eens op de foute manier) om het frontje eraf te krijgen, maar ik dacht het zou kunnen dat het een gerepareerde is en sluit deze aan. deze geeft ook geen sjoege . ik wederom contact opgenomen met de verkoper en zij melden het volgende; we hebben toevallig deze ochtend dezelfde klacht binnen gehad, mogelijk worden er defecte modules verstuurd waarbij het de uiteraard de bedoeling is om nieuwe en werkende modules te versturen. hier wacht ik nog op. ik start nu de verwarming handmatig via de ketel op (standaard zet ik in de opties de verwarming op off ) want die module zorgt er nu voor dat cv-ketel continu blijft draaien.

    extra kosten bij het vervangen van de cv-ketel
    – expansievat (aan te raden bij vervanging van minimaal 12 jaar oude cv-ketel)
    – rookgasafvoerbuis skyline 3000 80/80 (aan te raden bij vervanging van minimaal 12 jaar oude cv-ketel)
    – 15mm leiding Koper (water en gas)
    – 22mm leiding Staal (cv leiding)
    – gaskraan (aan te raden bij vervanging van minimaal 12 jaar oude cv-ketel)
    – koolmonoxide melder (niet noodzakelijk, maar gekozen voor extra veiligheid)
    – gasmelder (niet noodzakelijk, maar gekozen voor extra veiligheid)
    – afvoerbuizen, bochten en sifons (wegens in mijn geval moeten vervangen, zie uitleg hierboven)
    – T-knelkoppelingen en muurplaten (in mijn geval om 2 machinekranen netjes te monteren)
    – snelsluiter water 15mm knel
    – 15mm knelringen
    – Huren van 22mm pijpenbuiger

    gevoel bij demonteren: oooh, dat gaat allemaal prima

    gevoel bij monteren: Even goed kijken. Laat me even goed nadenken. Zooo, dat gaat zwaar dat buigen van leidingen, nee he, en nee he, Ook dat nog (expansievat pas niet icm afvoerbuizen)

    gevoel na alles succesvol te vervangen hebben: “koning en expert cv-ketel vervanger)

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.