Zoals iedere keer ook hier weer een disclaimer: Do not try this at home! Dit is zoals ik het heb gedaan, dit betekent niet dat dit de beste manier is. Het betekent ook niet dat als je deze stappen volgt dat het dan gegarandeerd lukt!
Hoe moeilijk is dit klusje? Als hobbyist zul je wel even bezig zijn. Mocht je het niet zelf willen/kunnen doen, kun je het altijd even aan Cremers Automotive vragen.
Maar wat heb je zoal nodig?
Gereedschap (nodig)
- Motorbrug (of een houten balk met een grote spanband)
- Versnellingsbakkrik
- Afsluitdop SAT1210 (of zelf iets beunen)
- Afsluitdop SAT1211 (of zelf iets beunen)
- Draag veiligheidsschoenen, de bak en de accu zijn nogal zwaar
- Gebruik veiligheidsbril bij handelingen aan de accu
Gereedschap (erg handig)
- Momentsleutel
- Officieel moet je de bouten en moeren vervangen . ..
En verder heel, heel veel tijd. Kijk als je nou een professional bent, dan doe je het in een uurtje of 6, maar als DIY-er kan het “iets” langer duren.
Er wordt vanuit gegaan dat de bestuurderszijde aan de linkerkant van de auto zit 😉
Luchtfilterhuis demonteren
Verwijder het luchtfilterhuis. Aan de passagierskant de busklem losmaken, de stekker op de sensor en de buis losmaken. Er zit ook een slangetje die je gewoon los kunt trekken. Verwijder de 2 schroeven aan de bestuurderszijde. Het deksel kan nu worden verwijderd. Controleer het luchtfilter en vervang indien nodig. De onderkant van de het filterhuis zit met 1 boutje vast en zit verder met 2 rubbers op zijn plek vastgehouden. Let er bij het monteren straks op dat het rubber aan de achterzijde weer goed op zijn plek zit.
Accu en accubak verwijderen
Noteer de code van de autoradio. Intussen weet ik die van mij wel uit mijn hoofd. Draag een veiligheidsbril zodra je met de accu aan de slag gaat. Accuzuur schijnt nogal te bijten. Haal de min van de accu los. Aan de voorzijde van de accubak zit een bout met een plaatje die de accu vasthoudt, verwijder deze. Op de pluspool zitten 2 kabels bij elkaar geschroefd. Maak deze van elkaar los. Je kunt nu de accu verwijderen. Zorg straks bij het aansluiten van de accu dat het contact niet aan staat! Doe wat zuurvrije vaseline op de accupolen om corrosie te voorkomen.
Bedieningskabels bak verwijderen
Op de kabels die naar de bak gaan zitten borgklemmen. Ook op de hefboom zit een borgklem. Verwijder deze allemaal. Maak de kabels los en verwijder de hefboom. Verwijder de moer van de schakelhendel en verwijder de hendel. De hendel kan er maar op één manier op, dus gewoon even apart leggen. De schakelkabels zitten vast aan de bak met 2 bouten en 1 moer. Maak deze los en bind het zaakje tijdelijk even omhoog met een tyrap.
Elektrische en hydraulische aansluitingen losmaken
De kabels naar de startmotor zit met 2 moeren vast. Verwijder deze. Ook zit er nog een losse stekker die je gewoon los kunt trekken (doe dit dan ook). Het is ook handig als je de stekker van de snelheidssensor losmaakt.
Vanaf nu niet meer de koppeling bedienen. Zet een lekbak onder de motor om eventueel uitstromende olie op te vangen. Het reservoir voor de koppeling en de rem is gemeenschappelijk. Er zit DOT4 in en dit is schadelijk voor de lak.
Verwijder de leiding van de koppelingscylinder. Als je een nieuwe bak monteert, kijk dan welk onderdeel nog op de nieuwe bak zit en zorg dat de nieuwe situatie weer compleet is. Na het verwijderen, de slang omhoog opbinden en afdoppen (SAT1211). De aansluiting op de versnellingsbak ook even afdoppen (SAT1210) of een prop papier in frotten. Zorg ervoor dat er straks niks achterblijft in de bak want dan krijg je verstoppingen.
Motorbalk
Monteer een motorbalk. Met dit apparaat kun je de hoogte van de motor bepalen. De motor wordt aan de kant van de versnellingsbak omhoog gehouden door de versnellignsbak. Als je deze demonteert, dan valt de bak naar beneden ;-( Verder is het makkelijk om controle te houden over de exacte hoogte van de motor. Bij de montage/demontage van de versnellingsbak moet je soms spelen met de hoogte van het motorblok. Na een hoop gesleutel aan mijn auto mis ik de achterste motorsteun. Dit is op te lossen door het gat te gebruiken waar de kap van de motor aan de rechterkant aan vast zit. Normaal zit hier een pin aan de motor bevestigd, maar hiervoor in de plaats kun je tijdelijk ook een ketting monteren.
Verwijder nu het wiel aan de bestuurderszijde en ook de bekleding van de wielkuip.
Aandrijfassen losmaken
Maak de stabilisatorstang los van de verbindingsstang. De aandrijfas losmaken van de versnellingsbak. Let op dat je de ashoes niet beschadigd. Aan de bestuurderszijde, op de plaats waar de dwarsdraagarm aan de fusee vastzit, zitten 3 bouten. Demonteer deze. Door deze los te maken beinvloed je de uitlijning. Probeer om te markeren hoe de originele situatie in elkaar zit. Als je het goed wilt doen, dan moet je de auto opnieuw laten uitlijnen. Het is ook mogelijk om de aandrijfassen in zijn geheel te demonteren, dit geeft veel meer ruimte om te bewegen. De ruimte om de bak te (de)monteren is namelijk nogal beperkt.
Pendelsteun demonteren
Verwijder de pendelsteun. Dit is een stabilisatiearm die tussen de versnellingsbak en het subframe zit. Deze zit met 3 bouten aan de ene kant en 1 bout aan de andere kant vast.
Versnellingsbak steun
Berwijder de bovenste 2 bouten van de versnellingsbak steun. Laat het motorblok samen met de versnellingsbak zakken. Dit kan door aan de bouten van de motorbalk te draaien. Let op voor omliggende kabels en leidingen. Laat het blok niet te ver zakken. Het is even zoeken om de sweetspot te vinden. Verwijder nu de beugel die op de versnellingsbak zit. Tussen de motor en de versnellingsbak zit de vliegwielafdekplaat. Hierop zit een klein plaatje bevestigd, verwijder deze. Ondersteun nu de versnellingsbak met een versnellingsbakkrik. Zonder dit is het geen sleutelen meer maar powerliften. Bij het verwijderen van de versnellingsbak lukte dit niet omdat de steekas in de versnellingsbak blijft steken achter het vliegwiel. Daarom heb ik besloten om ook de steekas op de versnellingsbak aan de motorzijde te demonteren. Voordat je dit doet, moet je de olie uit de bak laten lopen. Aan de onderzijde zit er een plug en dit heb ik door een verffilter in een schone opvangbak laten lopen. Ditzelfde heb ik ook gedaan bij de nieuwe bak zodat ik genoeg olie heb voor in de nieuwe bak. Bij het monteren straks van de steekas, doe dan wat blauwe Locktite op de inbussleutel.
Tussen de versnellingsbak en de motor zitten 2 pasbussen, kijk uit dat je deze niet beschadigd. Verwijder de verbindingsbouten tussen bak en motor. Verwijder nu de bak. Let op de omliggende leidingen. Bij de montage, smeer wat molybeenvet op de prise as. Dit is de grote as die in de versnellingsbak zit en op de naaf van de koppeling geschoven wordt.
Druklager controleren
Controleer het druklager en vervang indien nodig.
Montage
In omgekeerde volgorde weer monteren.
Controleer het niveau van de versnellingsbakolie. Hergebruik van de oude olie is mogelijk, mits de oude bak geen overmatige schade heeft aan de tanden. Er zit dan ijzervijlsel in de olie en dat is schadelijk voor de nieuwe bak. Door de vulopening kun je de olie bijvullen. Dit gaat gemakkelijk met een injectiespuit. Houd deze zo veel mogelijk horizontaal want anders begint deze te lekken. Spuit zoveel olie totdat het er uit de vulopening uitloopt. Dopje erop en klaar. Waarschijnlijk adviseren ze om deze bout te vervangen. Ik zou zeggen, kijk of ie lekt of niet. Vervangen van deze pakking kan altijd nog.
Koppeling ontluchten
Gebruik een pneumatische remontluchter. Natuurlijk kun je dit met 2 personen en een pompactie doen, maar hierme beschadig je de koppelingscylinder. De cylinder wordt namelijk verder ingedrukt dan normaal gesproken en hier zit meestal vervuiling op de cylinder. Het gevolg is dat je een lekke koppelingscylinder kunt krijgen. Dit zelfde geldt ook voor het ontluchten van de remleidingen.
Testen
Start de motor, en controleer de koppeling op werking. Na een aantal keer de koppeling bediend te hebben kun je nog eens kijken of de leiding succesvol is ontlucht. Herhaal dit tot alle bubbels weg zijn.
Proefrit doen en klaar!