Een tijdje geleden heb ik een Opel Corsa 1.0 ECO aangeschaft. Bij de aanschaf rammelde de motor een beetje tijdens het starten, maar de verkoper bij Autobedrijf Bovak zei dat dit normaal was voor een ketting. Ooit, lang geleden, had iemand anders mij verteld dat je een distributieketting nooit hoefde te vervangen.

Nou, was dit maar waar. Nog geen 9 maanden later lag de hele motor in de soep. Een ketting zou je “in principe” niet hoeven te vervangen, maar in de praktijk ligt de vervangingsset bij de automaterialenshop in grote getallen op voorraad. Na verloop van tijd gaat de ketting oprekken en de originele kettingspanner niet meer in staat om dit op te vangen. Het resultaat is dat de ketting een of meerdere tandjes doorslaat. Dit overslaan gebeurt bij het starten of het afschakelen van de motor. Als de ketting niet meer op tijd staat, loopt en start hij slecht of hij start helemaal niet meer. In dit stadium kan er ernstige motorschade optreden.

Had de verkoper beter moeten weten? Ik denk het wel! Ben ik genaaid? I. d… h.. w..! Bedankt Bovak! Ik schat de schade op 500 euro en 4 avonden flink doorsleutelen. De man van de ANWB wou hem wel voor 200 euro overnemen en ik heb 2700 betaald. Ik ben niet van plan om 2500 euro af te schrijven in 9 maanden tijd.

Zoals iedere keer ook hier weer een disclaimer: Do not try this at home! Dit is zoals ik het heb gedaan, dit betekent niet dat dit de beste manier is. Het betekent ook niet dat als je deze stappen volgt dat het dan gegarandeerd lukt!

Hoe moeilijk is dit klusje? Als hobbyist zul je wel even bezig zijn. Mocht je het niet zelf willen/kunnen doen, kun je het altijd even aan Cremers Automotive vragen.

Terug naar mijn auto. Hoe gaan we nu te werk.
Is het onderblok nog oke?
Als de lagers in het onderblok niet meer goed zijn, dan gaat het blok weg en komt er een ander van de sloop voor in de plaats. Er is geen eer aan te behalen om ook nog eens een onderblok te reviseren, dat is de moeite gewoon niet meer waard bij dit model.

Is de kop nog oke?
Als er nog compressie is, dan gaan we er van uit dat er geen klepschade is en dat de kop oke is. Als er geen compressie meer is, dan gaat de kop eraf en kijken we wat de schade is. Na de demontage van de kop checken we of de kleppen nog recht zijn. Het kan ook zijn dat een klep door een cylinder geslagen is. Als de kop er dan toch afligt, dan kunnen we gelijk de kop vlakken, de kleppen op hoek laten slijpen en de zuigerveren vervangen.

En wat nu?
Om compressie te testen, gaan we eerst de motor uitbouwen, oude ketting even op tijd zetten en dan de startmotor te gebruiken om compressie op te bouwen. We laten dus de startmotor zitten en dus ook de versnellingsbak, want daar zit de startmotor aan vast. Aangezien de motor dan rond moet, laten we dus de olie in de motor zitten.

Maak de accu los, monteer indien nodig de beveiligingscode van de autoradio. Draag een beschermbril bij acties rondom de accu, deze kan bij kortsluiting ui elkaar spatten en dan komt er accuzuur vrij.

Laat de koelvloeistof uit de radiator lopen, hiervoor zit een een ventiel die je met een grote schroevendraaier los moet draaien. Het kan zijn dat je behoorlijk wat kracht moet zetten om het ventiel los te draaien. Vang de koelvloeistof op, deze kan hergebruikt worden.

Demonteer de wielen. Check gelijk even de remschijf en remblokken en kijk of deze aan vervanging toe zijn. De ophanging zal op drie punten los moeten. De stuurstangkogel, onderste fuseepen, en de geborgde moer van de aandrijfas. Als de stuurstangkogel goed vast zit, kun je met een hamer tegen de zijkant van de stuurstang kloppen, hierdoor schrikt deze makkelijker los. De fuseepen zal waarschijnlijk ook wel goed vast zitten, veel plezier. Vervang de splitpen van de geborgde moer bij montage. Trek de remschijf naar buiten toe zodat de aandrijfas aan de buitenkant los komt. Draai de veerpoot naar de kant en maak deze even vast met een tyrap. De aandrijfas kan met een flinke ruk uit de versnellingsbak worden getrokken. Plaats een schone grote bak onder de versnellingsbak en vang de olie op, deze kan ook worden hergebruikt. Maak eerst de motor ter plekke even schoon zodat de olie schoon blijft. Ik heb nog geen plaats kunnen vinden om de versnellingsbakolie af te laten lopen. Als het karterdeksel verwijderd wordt, dan moet ook de pakking daar vervangen worden.

Met de aandrijfas eruit, zie je een oliekeering zitten. Vervang deze want na demontage van de aandrijfas, gaat deze keering vaak lekken. Check gelijk even of de aandrijfashoezen nog oke zijn.

Verwijder de multiriem/vsnaar. Demonteer de aircopomp en hang deze aan de zijkant ergens op. Het zou niet nodig moeten zijn om de aircopomp los te maken, dit scheelt weer afvullen en dus zo’n 80 euro. Verwijder al het geneuzel aan de bovenkant van de motor zoals de luchtslangen en zo. Als et goed is kan de motor er aan de bovenkant uitgetakeld worden.

Demonteer alle sensoren en ook de kabels naar de startmotor.

Zo, nu ga ik nog even sleutelen en de rest beschrijf ik later als ik er aan toe kom.