Bij de motor het ik overmatige lekkage van olie. Hoofdzakelijk komt deze van de EGR klep af. Bij de dealer heb ik een nieuwe pakking gehaald. Als je dan toch bezig bent in deze regio heb ik eens gekeken naar de conditie van de omliggende componenten. Mijn inlaatspruitstuk is redelijk verstopt geraakt. Schoonmaken is het devies, maar gemakkelijk is dit niet. Schoonmaken is het meest eenvoudig om ultrasoon te laten doen. Dit kan bijvoorbeeld bij Kennis motoren-revisie. Houd er wel rekening mee dat je hem dan een dag kwijt bent. Het is mogelijk om op de sloop een ander inlaatspruitstuk te halen (20 – 40 euro) en dan kun je hem direct vervangen zonder te wachten op het ultrasoon reinigen.

Om te voorkomen dat deze weer verstopt raakt, ga ik de EGR afdoppen. Hierdoor vervuilt het inlaatspruitstuk niet meer opnieuw. Normaal gesproken krijg je bij een recente diesel een storingscode als je de EGR afdopt. In dat geval moet je de EGR uitschrijven. Dit betekent dat je de software van de motor aan laat passen zodat er geen storing komt als de EGR er niet meer is. Mijn auto heeft motorcode ASZ en de EGR vaccuum gestuurd. Hierbij is het niet nodig om de EGR uit te schijven. Afdoppen is voldoende.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.