Wow, waar begin ik aan. Dit gaat een interessante klus worden.

Zoals iedere keer ook hier weer een disclaimer: Do not try this at home! Dit is zoals ik het heb gedaan, dit betekent niet dat dit de beste manier is. Het betekent ook niet dat als je deze stappen volgt dat het dan gegarandeerd lukt!

Hoe moeilijk is dit klusje? Als hobbyist zul je wel even bezig zijn. Mocht je het niet zelf willen/kunnen doen, kun je het altijd even aan Cremers Automotive vragen.

Waarom de koppakking vervangen? Nou heel simpel, ik verloor heel veel koelvloeistof en het koelsysteem stond altijd ondere (te) hoge druk. Tijens het vervangen van de kop bleek ook dat er doorslag was tussen een van de cylinders en het koelwater cirquit. Op de foto hieronder is te zien dat op de rechtse cylinder bovenin een doorslag was uitgesleten. Dit is een plaats waar dit heel duidelijk te zien is. Er zijn nog meerdere plaatsen waar dit fenomeen optreedt. Koppakking

Artikel is nog niet af, meer info volgt nog . .. Vooral de foto’s wil ik nog categoriseren en op de site zetten.

Speciaal gereedschap:

  • T10050: Blokkeergereedschap voor de krukas.
  • T10051: Blokkeergereedschap voor de nokkenas (Ik ga proberen het zonder te doen).
  • T20102: Blokkeergereedschap voor het nokkenastandwiel (Kan ook een boortje zijn met de correcte diameter).
  • T10115: Blokkeerpin voor de spanrol. (Wordt meegeleverd met een nieuwe spanrol).
  • Spansleutel U-30009A of Inbussleutel voor het op spanning brengen van de spanrol (distributie).
  • M12 12 kant voor cylinderkopbouten.
  • Stevige krik voor het ondersteunen van het motorblok, of takel om het blok in op te hangen.
  • Momentsleutel.
  • .
  • .
  • .
  • Materiaal:

  • M12 x 172 Cylinderkop schroevenset (10 stuks, dit zijn rekbouten en vervangen is zeker aan te raden). Als er eentje breekt, probeer hem dan maar eens eruit te krijgen.
  • Koppakking 34250-20. Neem dezelfde maat koppakking als de oude. Zonder het blok te demonteren is het mogelijk om het aantal inkepingen te zien aan de voorkant van het blok. De pakking is verkijgbaar in 3 diktematen:
  • mm Gaten
    0,91 – 1,00 1
    1,01 – 1,10 2
    1,11 – 1,20 3

    Leg een groot stuk dubbel karton onder de auto. Zorg ervoor dat er geen olie op de grond komt.

    Hier gaat ie dan:

  • Lees code van radio uit.
  • Maak accukabels los (zonder sleutel in contact).
  • Tap het koelwater af. Maak eerst het systeem drukvrij. Plaats een bak onder de radiator. Een emmer kan ook, maar dan moet je de auto even met de krik omhoog pompen. Vang de vloeistof op in een bak. Normaal kun je koelvloeistof hergebruiken, maar bij een kapotte koppakking is deze vervuild met olie en uitlaatgassen.
  • Maak de ruimte rondom de kop vrij, volg de volgende stappen:

  • Verwijder motorafdekkap (zit rondom de olievuldop).
  • Demonteer luchtfilter inclusief aanzuigslang.
  • Demonteer de accu inclusief de accubak.
  • Verwijder de kabel richting gloeibougies
  • Verwijder inlaatluchtslang (achterzijde)
  • Verwijder uitlaatpijp (inclusief katalysator). Probeer eerst alleen de pijp van de kat naar de turbo op de turbo los te maken. Bestel alvast een de pakking die tussen Kat en turbo zit.
  • Maak slangen van de turbocompressor los. De inlaatpijp zit op 2 plaatsen met een bout vast, maak deze bouten eerst even los.
  • Van de Turbo naar het blok zit een olieafvoerleiding. Maak deze aan de kant van het blok los. Er gaat wat olie uitlopen, vang deze op. Draai een prop papier om de leiding, want de olie blijft nog een tijd nalekken.
  • Van de Turbo loopt er een vaccuum leiding naar de onderdrukdoos. Maak deze slang halverwege op de koppeling los.
  • Demonteer de turboslangen, en laat alleen de intercooler op zijn plaats zitten. Prop een stuk papier in alle open buiseinden, want ook hier zit nog aardig wat olie die eruit kan lopen. dicht ook de intercooler af zodat daar geen stof ik kan komen, en ook deze lekt olie.
  • Plaats een bakje onder de tandempomp en koppel de brandstof aan- en afvoer los. Vang de diesel op.
  • Koppel de vaccuum slang los van de tandempomp.
  • Maak de koelvloeistofslangen los. Controleer op schade en bestel eventueel nieuwe slangen bij de dealer.
  • Maak de stekker van de pompverstuivers los. Er zit een rood lipje op, die naar buiten gedrukt moet worden. Hierna is de stekker zonder veel kracht los te draaien.
  • Maak de stekker van de brandstoftemperatuursensor los.
  • Maak de olieslang (metaal) tussen turbo en oliefilter aan beide kanten los en verwijder deze.
  • Maak de stekker van de koelvloeistoftemperatuursensor los.
  • Maak de onderdrukslang van de tandempomp los.
  • Bouw de distributieriem uit.
  • Draai de krukas uits terug vanuit BDP (Bovenste Dode Punt), maar laat wel het blokkeergereedschap zitten!
  • Maak de nokkenasriemwiel los (3 bouten) en verwijder het nokkenasriemwiel.
  • Draai de bout van de naaf ongeveer 2 slagen los. Gebruik daarvoor blokkeergereedschap T10051. Breng de poelietrekker T10052 aan en zet deze gelijk met de gaten in de poelie. Draai de 3 bouten gelijkmatig in de poelie. Hierdoor laat de poelie los van de konische nokkenas.
  • Bouw de koelvloeistofpomp uit.
  • Verwijder de nokkenaspositiesensor en de achterste distributieriemkap.
  • Draai de bouten van het kleppendeksel in 2 fasen los in de omgekeerde volgorde, van buiten naar binnen.
  • Voorzichtig de cylinderkop verwijderen.
  • Het is niet toegestaan om de kop te na te bewerken, maar op advies van Kennis motoren-revisie laat ik hem toch afvlakken. Hierna is deze weer perfect recht zonder onregelmatigheden.
  • Verwijder residu van oude pakking. Hiervoor is een speciale schraper verkrijgbaar.
  • Verdraai de krukas zodat de zuigers van de eerste en vierdse cylinder in het BDP staan. Het is nu mogelijk om de dikte van de koppakking te bepalen.
  • Plaats pakking in correcte positie (gebruik geen extra middel voor het afdichten).
  • Bouten en bout contactgebied licht olien.
  • Plaats cylinderkop en draai de bouten handvast.
  • Aandraaien bij een afgekoelde motor (duh). Aandraaivolgorde:

    9 5 1 3 7
    8 4 2 6 10

    Bouten in 4 fases aandraaien. eerste 2 fases met momentsleutel, laatste 2 fases met draaihoek. Vergeet niet na gebruik de momentsleutel weer spanningsvrij te maken.

    fase moment/hoek
    1 40 Nm
    2 60 Nm
    3 90 graden
    4 90 graden

    Hierna niet meer aan de bouten draaien!

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.