Seat! Technology to improve . ..

Sinds kort doet mijn verwarming in de auto het niet meer. Dit komt doordat de interieur radiator lek was. Het was even sleutelen, maar het dashboard is er nu uit gehaald.

Hoe ziet dit er dan uit? Zo dus:
CordobaDashboardStripped

Naast de interieurradiator zijn er ook nog 2 servo’s versleten en die kan ik nu ook makkelijker bereiken.

Het is weer mogelijk om met de auto te rijden. Binnenkort mag de auto worden aangeboden voor een APK keuring en daarvoor moet nog de airbag terugplaatsen.

Tijd gehad om aan de auto te klussen. Nadat de auto een tijdje in bovenstaande status heeft rondgereden is het tijd voor een montage van de diverse onderdelen. Om het dashboard te demonteren moet je dus de omgekeerde volgorde aanhouden.

Gelukkig heb ik hulp gevonden op internet via de site http://vagpart.com/seat/cordoba-vario-co-eu-2003/. Hier staan onder body->85700-dashboard-dashboard-fittings een mooi diagram:cordoba-vario-co-eu-2003-85700-dashboard-dashboard-fittings

Monteer de volgende onderdelen, gebruik bovenstaand diagram:

  • Beugel #18 aan balk #15 en beugel #35, thv middenconsole, bijrijderszijde.
  • Beugel #33 aan balk #15 en beugel #34, thv middenconsole, bestuurderszijde.
  • Beugel #19 op beugel #18, bijrijderszijde
  • Beugel #20 op beugel #33, bestuurderszijde.
  • Zorg dat de blower volledig geinstalleerd is. Aan de bovenzijde van de aanjager zit deze met 2 bouten vast via een beugel aan balk #15. Bevestig hierna:
  • Beugel #22 en beugel #23 aan balk #15. Zet de onderste schroeven nog niet vast, dit komt in de volgende stap.
  • Beugel #21 aan balk #15. Hiermee zet je beugel #22 en #23 aan de onderzijde tevens vast.
  • Bevestig het dempingsmatje tussen te aanjager en beugel #21.
  • #16 (thv de linkerzijde van het dashboard) en #17 (thv de rechterzijde van het dashboard). Doe dit zo laat mogelijk want je schaaft je hele hooft open aan de scherpe randjes (heb ik mezelf open gehaald; Ja. Zet ik hiervan foto’s online; Neen, hiervan niet.)

  • Op deze site vond ik nog een ander diagram: cordoba-vario-co-eu-2003-81930-heater-and-ventilation-outlets-air-and-footwell-heater-ducts-air-hoses-and-vents
    Monteer de volgende onderdelen, gebruik bovenstaand diagram:

  • #11 en #16. Op het laatst onderdeel zit volgens diagram een boutje, maar die heb ik niet kunnen ontdekken. Ook bevat dit onderdeel een sensor voor het meten van de temperatuur. Controleer of deze goed zit.
  • Op beide onderdelen heb ik schuimrubber geplaatst. Hiervoor had ik 1.6 meter band nodig en die heb ik bij de Seat garage in Veldhoven kunnen lenen. Die gasten daar zijn geweldig. Het maakt niet uit welk onderdeel ik nodig heb, ze kunnen daar alles bestellen. Deze schuimlaag heeft aan beide kanten een kleeflaag. Je zou de onderdelen aan elkaar vast kunnen plakken, maar dan krijg je het in de toekomst nooit meer los.
  • Plaats uitblaasmond #18 en #19.
  • Nu is het tijd om het dashboard zelf terug te plaatsen. Bescherm de versnellingspook anders zit ie straks onder de krassen (heb ik helaas niet gedaan).

  • Het stuur er even uit. Begin met de demontage van de airbag.
  • Voordat je met welke airbag dan ook aan de slag gaat, koppel dan eerst de accu los en wacht 10 minuten voordat je een airbag connector los of vast maakt.
  • Draai het stuur 90 graden naar een willekeurigerichting.
  • Aan de achterkant van het stuur zit een gat waar een schroevendraaier in past. Gebruik een stevige platte schroevendraaier en beweeg deze op en neer. Op een gegeven moment zul je merken dat het mechanisme loslaat.
  • Draai het stuur weer recht en draai de andere kant op en herhaal de procedure voor het andere gat.
  • De airbag unig zit nog los met kabels. Maak deze los (maar alleen als je de accu 10 minuten los gekopeld hebt).
  • Een airbag bevagt een explosief, behandel deze dus met zorg.
  • In het center op het stuur zit een 12-kant bout, maak deze los.
  • Nu zul je zien dat er een markering zit op het stuur. Maak hier een foto van zodat je het stuur de volgende keer exact op dezelfde plaats kunt plaatsen.
  • Het stuur kan er nu met een soepele beweging afgehaald worden.
  • Achter het stuur zit de sleepring voor de elecrische verbindingen naar het stuur. Tevens kan deze unit ook de stuurhoeksensor bevatten als je de optie ESP hebt. Verwijder deze module.
  • Achter het stuur zit ook de bediening van de verlichting en richtinaanwijzers. Ook deze zou ik even demonteren om te voorkomen dat je het sloopt tijdens de plaatsing van het dashboard.
  • Plaats het dashboard.
  • Monteer de uitblaaskleppen #1 en #2. Op dit moment kun je nog goed bij alle slangen aan de achterzijde.
  • De rest van de beschrijving komt later . ..

    Leave a Reply